In de telecommunicatiewet zijn inmiddels andere regels vastgelegd voor elektronische berichten (voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden). Onder elektronische berichten vallen zowel e-mail als SMS.
Het uitgangspunt is dat voorafgaande toestemming vereist is (opt-in). Hiervoor geldt een uitzondering als er sprake is van een klantrelatie. Om van een klantrelatie te kunnen spreken moet zijn voldaan aan de volgende vereisten:
- Een verplichting tot een financiële transactie is samen ontstaan met het geven van de klant zijn/haar e-mailadres.
- De communicatie wordt gestuurd vanuit dezelfde juridische entiteit (bijv. geen dochteronderneming).
-
De betrokkene is op het moment van registratie van het e-mailadres geïnformeerd dat dit gebruikt zal worden om (commerciële) e-mail te sturen.
- Dit geldt dus ook voor SMS
- Er is bij het verzamelen de mogelijkheid gegeven tot bezwaar (een opt-out).
- Het eigen en gelijksoortige producten of diensten betreft, waarvan de ontvanger logischerwijs kan bedenken dat dit tot het aanbod hoort.
Het hangt er dus vanaf op wie de klant van plan is de SMS-campagne te richten. Is er geen sprake van een klantrelatie met de personen waarnaar de SMS-berichten zullen worden verstuurd, is er wel degelijk voorafgaande toestemming vereist.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.