A/B test opzetten binnen MailCampaigns
Er zijn twee categorieën waarin je kunt A/B testen bij het gebruik van MailCampaigns: onderwerpregel/snippet of inhoud van de mail.
- Onderwerpregel /snippet
- Succesfactor meting: Openratio & conversiepercentage
Stap 1: Ga naar de mail waarop je de A/B test wil uitvoeren en klik dan op ‘A/B/C split instellen’
Stap 2: Klik op ‘split variant toevoegen’. Je hebt nu 2 varianten: onderwerp en snippet van versie A en onderwerp en snippet van versie B. Pas deze naar wens aan en klik op ‘opslaan’
Stap 3: Onderstaand rood teken geeft aan dat de mail een A/B test bevat. Je bent nu klaar om je A/B test te versturen
- Inhoud van de mail (bijvoorbeeld button kleur/ afbeelding etc)
- Succesfactor meting: CTR, CTO
- Stap 1: Ga naar de mail waarop je de A/B test wil uitvoeren en klik dan op ‘A/B/C split instellen’
- Stap 2: Klik op ‘Variant (1) opslaan’
- Stap 3: Klik op ‘split variant toevoegen’. Je hebt nu 2 varianten: onderwerp en snippet van versie A en onderwerp en snippet van versie B. Laat deze exact hetzelfde, je wilt hier namelijk nu niet testen op onderwerps
- Stap 4: Ga terug naar je mail. Het rode teken geeft weer aan dat de mail een A/B test bevat. Klik op ‘bewerken’
- Stap 5: We nemen in dit voorbeeld een rode en groene button als voorbeeld. Voeg deze onder elkaar toe in de mail. Je hebt dan 2 buttons onder elkaar staan in verschillende kleuren.
- Stap 6: Vink bij de bovenste button ‘v1’ aan. Vink bij de button hieronder ‘v2’ aan.
- Stap 7: Door te klikken op ‘voorbeeld zien’ in de juiste versie kun je het voorbeeld van de gekozen versie bekijken. Je bent nu klaar om de mail te versturen
Verstuur Proces A/B test
Volg het normale verstuurproces zoals je dat normaal in MailCampaigns zou uitvoeren. Enkel in stap 4 maak je een andere keuze:
Kies voor het percentage waarna je de A/B test wilt versturen. Wanneer je de hele mail 50/50 wilt versturen, kies dan voor ‘100%’.
Wanneer je test op onderwerp/snippet, kies voor: ‘De versie die het meest geopend is’.
Wanneer je test op inhoud in de mail zelf, kies voor: ‘De versie waarin het meest geklikt is’.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.